×
 

Hur du skapar en ansökan

Har du hittat den IT-utbildning som kittlar din nyfikenheten och vill nu skicka in din ansökan? Nedan beskriver vi hur du ansöker genom tre enkla steg.

Ansök i 3 enkla steg

Välj den utbildning du vill söka till.

Ladda upp dina dokument.

Skicka in din ansökan.

1. Välj utbildning

På yh-antagning.se (-vårt antagningssystem) väljer du den utbildning som du vill söka till.

Du kommer till Yh-antagning genom att klicka på vår gröna knapp ”Ansök här” som du finner på våra utbildningssidor. Knappen finns endast synlig när vår ansökningsperiod är öppen.

2. Ladda upp de dokument som efterfrågas

För att vi ska kunna bedöma din ansökan måste dina uppladdade handlingar vara korrekta och fullständiga.

Alla bifogade dokument måste vara av ett vanligt förekommande filformat så som PDF eller bildfil (JPEG, PNG).

Med korrekta och fullständiga handlingar menas att:

• Det ska gå att utläsa betyg, kurskoder och poäng
• Det ska gå att se sidhuvud, sidfot och sidnumrering
• Det krävs att det finns med en signatur från skolan

Utdrag, eller skärmdump, på betyg från exempelvis antagning.se är giltiga betygshandlingar då dokumentet laddas upp i sin helhet, inklusive namn och personnummer.

Om du saknar dina originalbetyg kontaktar du den kommun som du studerade i för att få ut en kopia.

För dig med utländska betyg gäller att du bifogar följande:

• Kopior på originalbetyg

• Översättning samt bedömning från Universitets- och högskolerådet (UHR). Du behöver inte översätta betyg som är utfärdade på följande språk: norska, danska, finska, isländska, franska, tyska, spanska och engelska. Alla övriga språk skall översättas till svenska eller engelska.

3. Skicka in ansökan

Vet du med dig att du är helt behörig och har bifogat alla efterfrågade dokument?
Då är det enda du behöver göra att klicka på knappen ”Lämna in din ansökan”.

Har du inte tillgång till alla efterfrågade dokument just idag?

• Du kan med fördel skicka in din ansökan i yh-antagning ändå genom att kryssa i rutan ”komplettera senare”.

• Skriv i meddelanderutan varför du önskar komplettera senare.

Glöm dock inte att faktiskt skicka in dina dokument vid ett senare tillfälle, i annat fall kommer du att bedömas som ej behörig.

Vanliga frågor