Är du behörig?
För att kunna bli antagen till en YH-utbildning måste du uppfylla behörighetskraven. Du kan läsa mer om behörighet och hur du kan göra för att bli behörig här.
Varmt välkommen till vår ansökningsguide. Här hittar du all information du behöver för att söka våra utbildningar. Precis som med det mesta i livet blir det genast mycket enklare när man vet hur man ska göra.
När du bestämt dig för vilken techutbildning du vill söka klickar du på knappen Ansök här som tar dig vidare till vår ansökningsportal. Knappen är endast synlig när utbildningen är öppen för ansökan.
För att ansöka via vår ansökningsportal behöver du nu registrera ett konto eller logga in. För detta krävs ett svenskt personnummer eller ett giltigt samordningsnummer.
Läs noga igenom behörighetskraven för vald utbildning och ladda upp efterfrågade betyg och merithandlingar. Om du saknar något dokument går det bra att välja alternativet komplettera senare.
Skicka in din ansökan genom att klicka på knappen Lämna in din ansökan. Obs! Glöm inte att dubbelkolla att allt stämmer och att alla obligatoriska fält är ifyllda innan du skickar in.
För att vår Antagningsenhet ska kunna granska din ansökan måste dina uppladdade handlingar vara korrekta och fullständiga. Det är därför viktigt att du noga läser igenom behörighetskraven för vald utbildning och laddar upp efterfrågade betyg och merithandlingar. Om du saknar något dokument går det bra att skicka in ansökan ändå genom att välja alternativet ”komplettera senare”. Glöm dock inte att faktiskt skicka in dina dokument vid ett senare tillfälle, i annat fall kommer du att bedömas som ej behörig.
Rekommenderat filformat för ansökningshandlingar är PDF-format alternativt .jpeg. Det är inte tillåtet att skicka in ansökningshandlingar i formaten .htlm, .txt, .docx eller Mac-format.
Ett utdrag av dina betyg kan hämtas från antagning.se. Om du inte hittar dina betyg här kan du vända dig till skolan du läste på, inhämta en betygskopia från stadsarkivet eller via den kommun där du studerade.
När du laddar upp dina betyg i vår ansökningsportal går det bra med en inskannad eller fotograferad kopia av din originalhandling från gymnasieskola, folkhögskola eller vuxenutbildning. Tänk på följande:
För dig med utländska betyg krävs det att betygen är översatta och bedömda av Universitets- och Högskolerådet (UHR). När bedömningen är klar laddar du upp underlagen från UHR i din ansökan. Du behöver inte översätta betyg som är utfärdade på norska, danska, finska, isländska, franska, tyska, spanska och engelska. Alla övriga språk skall översättas till svenska eller engelska.
Om arbetslivserfarenhet ingår i behörighetskraven eller om du vill söka på reell kompetens behöver du ladda upp intyg som styrker detta i din ansökan. I ett sådant intyg ska följande ingå:
Observera att ett anställningsbevis räcker inte för att styrka arbetslivserfarenhet.
Om du ansöker till flera utbildningar är det viktigt att du prioriterar och rangordnar utbildningarna efter dina önskemål. Du anger den utbildning du helst vill läsa som Prio 1 och sedan rangordnar du övriga ansökningar som Prio 2, Prio 3, och så vidare. Rangordningen är avgörande för att vi ska förstå din preferensordning och för att skapa en strukturerad översikt över söktrycket för varje utbildning.
Har du skyddad identitet och vill söka en utbildning hos oss? Kontakta Anna-Karin Forssén, chef för vår antagningsenhet (anna-karin.forssen@academedia.se), med ett skyddad mail så hjälper hon dig vidare. Du ska inte ange ditt personnummer i din ansökan vid skyddad identitet.
För att söka en YH-utbildning krävs ett giltigt svenskt personnummer eller samordningsnummer. Om du inte är svensk medborgare behöver du ett uppehållstillstånd med undantag för norska, isländska och EU-medborgare. Mer information hittar du på Migrationsverket.
Sen anmälan erbjuder en extra möjlighet att ansöka om platser på olika utbildningar efter att ordinarie ansökningsperiod har stängt. När du gör en sen anmälan behandlas din ansökan i mån av plats. Det innebär att även om utbildningen är öppen för sen anmälan, är det inte säkert att det finns platser kvar. Platserna kan redan vara tillsatta eller det kan finnas personer på en väntelista. Det är därför viktigt att förstå att en sen anmälan inte garanterar en plats, utan ger en chans om utbildningen inte är fylld eller om någon tackar nej till sin plats.
Ansökningsprocessen för sen anmälan är densamma som för ordinarie ansökningar. Du behöver registrera ett konto, ladda upp nödvändiga dokument och betyg, och sedan skicka in din ansökan på yh-antagning.se. Viktigt att notera är att du ska hålla extra koll på din mejl efter att du har skickat in din sena anmälan, eftersom besked om antagning kan komma vid olika tidpunkter beroende på om och när andra sökande tackar nej till sina platser.
I vissa fall kan det dröja ända fram till utbildningsstart innan du får ett besked från oss. Viktigt att poängtera är att vi inte är skyldiga att granska din ansökan när du skickar in en sen anmälan, och därför kan det tyvärr blir så att du inte får något svar alls från oss. Men mycket kan hända fram till dess att utbildningen startar, så det är alltid värt att skicka in en sen anmälan. Vi håller tummarna för att just du får en plats!
För att kunna bli antagen till en YH-utbildning måste du uppfylla behörighetskraven. Du kan läsa mer om behörighet och hur du kan göra för att bli behörig här.
Här kan du läsa mer om antagnings- och urvalsprocessen och vad som händer med din ansökan efter att du skickat in den.
För att få reda på när ansökningsperioden är, och vilka övriga datum som gäller, kan du besöka vår sida för viktiga datum.